När vi får ett nytt uppdrag anpassar vi våra insatser som assistansanordnare. Vi lägger mer tid och kraft på det som är viktigast för dig som kund och din assistansgrupp – samtidigt som vi tar ansvar för alla delar i assistansuppdraget.

 

Du kan tryggt lita på att alla delar av uppdraget hanteras enligt gällande regelverk och lagar. Vi är stolta över att ha experter inom varje viktigt område. Hos oss får du en trygg arbetsgivare till dina assistenter, du får tillgång till en stark juridisk plattform och en kompetent löneadministration. Handledning och utbildningar inom assistans är också en mycket viktig del och vi erbjuder dessutom utbildningar som skräddarsys och anpassas efter just din grupp och ert behov.

Våra medarbetare, oavsett roll, är framför allt medmänniskor med en genuin vilja att ”finnas där” för våra kunder och deras assistansgrupper. Tillsammans med oss kan du få en assistans som fungerar i alla delar och du ska inte nöja dig med mindre.

BYT TILL OSS

Vi lyssnar på dig och dina önskemål, sedan arbetar tillsammans för att förbättra och stärka upp och lägger extra kraft och fokus just där. Det finns säkert delar i din assistans som redan fungerar bra och där fortsätter vi som tidigare, samtidigt som vi utvecklar de delar som kan förbättras. Dina nuvarande assistenter kan bli anställda hos oss och fortsätta arbeta med dig. När du känner dig trygg och redo för ett samarbete, skriver vi ett avtal.

Vi hjälper dig

Att byta assistansanordnare kan verka tidskrävande och svårt men du kan låta oss göra jobbet – vi ser till att bytet till oss blir enkelt och korrekt. Vi finns här för dig och dina assistenter. Vi har en riktigt bra mening som så tydligt beskriver att alla delar måste fungera. Här kommer den: Utan kunder behöver vi inga assistenter och utan assistenter har vi inga kunder – så enkelt är det och det är för er vi arbetar!

Viktigt att det blir rätt

Vi arbetar med individuellt anpassade insatser inom personlig assistans och utför dessa med kvalitet, service och trygghet. Vi arbetar kontinuerligt med att säkerställa och utveckla vårt hållbarhetsarbete, vilket innebär att vi är transparenta och inkluderande i vårt dagliga arbete.

 

Annika Florin har arbetat på FMF Assistans sedan 2013. Hon har stor erfarenhet och en genuin vilja att hjälpa dig. Kontakta Annika så lyssnar hon på dina önskemål och behov.

Marknad- och kundansvarig
Annika Florin
Tel: 076-175 30 11
annika.florin@fmfassistans.se

ANSÖK OM ASSISTANS

Vi sköter alla delar i ansökningsprocessen och kontakten med berörda myndigheter. Därefter kommer den viktiga uppgiften att hitta rätt assistent till just dig och din familj. Vårt mål är alltid att ni ska kunna leva som vilken annan familj som helst och att vi tillsammans ska se till att ni har en god livskvalitet. Att du får allt det stöd som du behöver och har rätt till enligt svensk lag är en självklarhet för oss.

1 – Den första kontakten

Vägen till rätt personlig assistans börjar ofta med ett mejl eller telefonsamtal. Tillsammans bestämmer vi en tid och plats för ett personligt möte. Vanligast är att vi kommer ut på hembesök, men självklart är du välkommen till ett av våra kontor. När vi är överens om ett samarbete skriver vi ett avtal.

2 – Strategi och ansökan

Din jurist på FMF Assistans säkerställer att din ansökan sker med fokus på rätt strategi. Sedan administrerar juristen allt pappersarbete, hanterar processen och ser till att din ansökan lämnas in till rätt myndighet.

3 – Utredning

När vi har lämnat in din ansökan återkommer kommunen eller Försäkringskassan med en tid för utredning. Under utredningen görs en ”minut-för-minut-bedömning” där vi går igenom hur en typisk dag ser ut och hur stort behovet av personlig assistans är. Din jurist på FMF Assistans hjälper till och stöttar under hela utredningen.

4 – Återkoppling

När utredningen är gjord går vi tillsammans igenom samtalsdokumentationen som gjordes under utredningen för att kontrollera att kommun eller Försäkringskassan har uppfattat allt korrekt. FMF Assistans kontaktar sedan kommunen eller Försäkringskassan för eventuella ändringar eller för ett godkännande.

5 – Beslut, kontakt och överklagan

När beslutet om personlig assistans har kommit går vi igenom det tillsammans. Om vi gemensamt kommer fram till att vi av någon anledning inte är nöjda med beslutet, så överklagar vi det. Precis som allt annat, är en överklagan helt kostnadsfri för dig och din familj.

6 – Nu startar vi assistansen

När vi är nöjda med assistansbeslutet börjar arbetet med att hitta rätt assistent. Om du har en lämplig person i din närhet arbetar vi gärna med dem, annars påbörjar vi en rekrytering. För att dina önskemål ska uppfyllas få du och din familj självklart vara med under hela processen.

7 – Löpande samarbete

När väl assistenten eller assistenterna är på plats övergår arbetet i nästa fas och självklart följer vi med. Vi lyssnar noga på hur det fungerar och gör löpande justeringar efter din återkoppling.

8 – FUNDERINGAR

Om du tror dig ha rätt till personlig assistans, eller bara har frågor eller funderingar om hur vi jobbar med assistans, är du alltid välkommen att kontakta oss. Vi finns här för att hjälpa dig och din familj till en bättre och tryggare vardag.

ÖREBRO
FMF Assistans
Adolfsbergsvägen 4
702 27 Örebro
Växel: 019-609 04 20
info@fmfassistans.se
SKÖVDE
FMF Assistans
Vasagatan 30
541 31 Skövde
0500-42 72 72
info@fmfassistans.se
STOCKHOLM
FMF Assistans
Hemvärnsgatan 9
171 54 Solna
Växel: 019-609 04 20
info@fmfassistans.se
STENUNGSUND
FMF Assistans
Munkerödsvägen 4A
444 32 Stenungsund
Växel: 019-609 04 20
info@fmfassistans.se
MALMÖ
FMF Assistans
Föreningsgatan 26
211 44 Malmö
Växel: 019-609 04 20
info@fmfassistans.se